Els
nostres infants es troben envoltats de missatges visuals. En un moment
donat, amb els pares i mares, comencen a descobrir materials que els
permeten ratllar.
Probablement
és un inici del joc representatiu que els acompanyarà tota la seva
vida. Quan més ho proven, adquireixen habilitats que els permeten
representar formes. Primer abstractes, després figuratives.
Aquesta
setmana el grup de P3 descobria les noves pintures de classe. I
pintaven. Amb normalitat. Perquè ja hi ha un procés evolutiu construït
dins la família. La família que ha optat per escollir uns llapis de
colors en el temps lliure en compta d’un mòbil.
La
classe socialitza, i amb l’exemple dels altres tots els seus components
es posen a pintar. Aprenent uns dels altres. La intenció de pintar es
trastorna en marca expressiva i també en una codificació d’emocions i
significats.
Afecta,
quan es veu als nens dibuixar amb la cara seriosa, concentrats,
silenciosos i capficats en històries íntimes. De vegades amb
onomatopeies i petites frases, amb ritmes corporals. Anoten registres:
el signe, l’escriptura, el dibuix, els diagrames, les cartografies.
Així
doncs, molts són els autors que destaquen el paper que juga el
pensament visual en fer més accesible al món a la comprensió humana i,
de fet, les àrees dels cervell visual són les més extenses, el que ens
indica la necessitat de que les arts visuals segueixin aprofondint en la
naturalesa no verbal de la comunicació.
Cada
nen fa un recorregut únic, i desenvolupa estratègies i canvis similars
als dels altres nens. Ens explica J. Mattews (1): “el dibuix infantil,
lluny de ser una activitat caòtica i sense sentit, té una estructura
interna i un caràcter sistemàtic i cumpleix una funció important pel
desenvolupament afectiu i cognitiu del nen”.
Tot
el que estem explicant en aquest text no es produiria dins de la nostra
societat, si tots no mirèssim al nen i a la nena que dibuixen i ho
celebrèssim, i a més els hi donèssim l’oportunitat d’aproximar-se a les
produccions gràfiques dels altres.
(1) El arte de la infancia y de la adolescencia: la construcción del significado. John Mattews. Editorial Paidós.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Espai per a comentaris.